nieuws
over de club race klassen externe klassen historie standen competitie
Seizoen 2014/2015
28 december 2014

MRCL op Facebook!!!
28 december 2014

Racekalender seizoen 2011
18 april 2011

Reglement 2010/2011 Scalextric Formule 1
23 januari 2011

Opnames Heit en Mem video
18 april 2011

Uitslagen MeganeCup 31 okt. 2010
23 januari 2011

Racekalender seizoen 2010 - 2011
27 maart 2011

De 1/28 MeganeCup
23 januari 2011

1-9-06 Formule 1: Eindelijk!!!

F1 modellen van Scalextric blijken verrassend geschikt voor clubraces bij de MRCL.

Na een fikse voorstudie, het regelen van een testauto (Dick bedankt) en Sport tuning parts (Brattinga Techno-toys) was het tijd voor een circuittest bij de MRCL. Al na enkele ronden gereden te hebben met de Renault F1 C2582A "Limited Edition", out of the box, werd duidelijk dat hier muziek in zat. De auto accelereert uitstekend op 13.5 volts en remt hard. Als op rails door de bochten maar overstuur is mogelijk. De standaard achterbanden geven veel grip met de standaard magneetkracht. De rondetijden waren opzienbarend snel, te snel eigenlijk voor competitiegebruik. Dus magneet van achter naar het midden geplaatst maar auto is nog steeds te snel ondanks de koude en ietwat stoffige baan. Dan maar helemaal verwijderen die magneet. Dit resulteerde in een auto met te weinig remwerking, te weinig grip en te weinig controle in de bochten. We kunnen dus niet om de magneet heen. Hmmm, hee er zit nog een magneetje in de mooie box, een kleine platte die vlak achter het schoentje geplaatst kan worden. Dit wordt al een stuk beter maar nog niet genoeg. Dan maar een kokertje met wat Scalextric Sport tuningparts opengetrokken voor een iets sterker magneetje. Auto rijdt perfect! Zowel Hans, Andre als Erwin enthousiast. Het rijgedrag lijkt nu tenminste op die van een echte Formule 1 auto, snelle acceleratie, superieure remmen en een hoge bochtsnelheid door downforce en banden. Daarna getest met Scalextric Sport F1 banden en dat geeft een nog beter weggedrag in de bochten. Kortom, dit lijkt een prachtige raceklasse te kunnen worden.

 

Nog even wat pluspunten op een rij:

 

- F1 rijeigenschappen

 

- prachtige carrosserie

 

- zeer kleine lichte inline FF motor die midden op het chassis is geplaatst dus ideale gewichtsverdeling

 

- starre vooras dus geen kapotte stuurstangen meer

 

- sterke carrosserie met goede niet snel beschadigende lak

 

- voorspoiler met neus "breekt" bij harde impact af en kan direct teruggeplaatst worden

 

- geharde achteras en goed vast zitten velgen

 

- metalen lagers

 

- twee soorten banden (Scalextric Sport)

 

- tuning parts leverbaar (zie folder op de club)

 

- 4 gelijkwaardige modellen (Ferrari, Renault, BMW en Mercedes)

 

- nieuwste modellen komen voor januari 2007 al uit waaronder de Honda

 

Dan de nadelen:

 

- winkelprijs tussen de 45 en 50 euro

 

- tuning parts leverbaar (moeten afspraken over gemaakt worden)

 

Inmiddels hebben we een partijtje F1's op de kop kunnen tikken met veel korting. Tip voor de clubleden:ga niet zelf een (te dure) F1 kopen maar wacht tot we weer van start gaan met het nieuwe raceseizoen. Dan hebben we hopelijk voldoende betaalbare F1's voor iedereen.




gewijzigd op: 07 februari 2011