nieuws
over de club race klassen externe klassen historie standen competitie
Seizoen 2014/2015
28 december 2014

MRCL op Facebook!!!
28 december 2014

Racekalender seizoen 2011
18 april 2011

Reglement 2010/2011 Scalextric Formule 1
23 januari 2011

Opnames Heit en Mem video
18 april 2011

Uitslagen MeganeCup 31 okt. 2010
23 januari 2011

Racekalender seizoen 2010 - 2011
27 maart 2011

De 1/28 MeganeCup
23 januari 2011

13 oktober 07 WEAM Team 001 verslaat RFH 8 en 28!

Afgelopen weekend hebben WEAM Team 001 en WEAM Team 002 samen met nog 16 teams gestreden om de winst in een multinationale 1/24 FIA GT wedstrijd in het Duitse Alsdorf. Een weekendverslag:

De opzet van deze wedstrijd was om met 18 teams met twee rijders twee heats van een uur te rijden. Zie:www.slotracinglemans.com. Weken voor de wedstrijd zijn de voorbereidingen begonnen om met twee teams en dus 2 auto's mee te doen. Wietse maakte de mooiste Corvette C6 van het gehele deelnemersveld (won onterecht niet het Concours 'd Elegance) ,Hans prepareerde en testte het Schöler chassis van WEAM Team 002 en Erwin het Plafit SLP chassis 001 op de houten baan in St. Annaparochie.

Al ruim voor het weekend was er veel te doen, er moest immers een tweede auto gebouwd worden en we wilden weer goed presteren. Dus een trainingssessie ingelast bij onze slotracevrienden "Met nocht deur de bocht" in St. Annaparochie waar een mooie witte houten achtspoor staat. We werden zeer vriendelijk ontvangen en konden naar hartelust werken aan de afstelling van beide wagens. Dat dit een goed idee was bleek toen er twee schoefjes van de H-plaat van 001 los kwamen en ergens op de baan lagen. Goed dat dit hier gebeurde en niet in Alsdorf (of toch eigenlijk wel bij de 002). De 001 was uiteindelijk 0.3 seconde langzamer dan de 001. Volgens Team 002 lag dit aan de motor. In Leeuwarden de motor gewisseld en klaar waren we voor Alsdorf.

Tot het noodlot toe sloeg en André helaas toch niet mee kon i.v.m. ziekte. Johan had de kans om deze crisis op te lossen maar koos voor zijn heg die nodig geknipt moest worden. WEAM Team 001 kon dus niet gaan. 's Nachts rond 2.00 uur besloot Erwin toch te gaan in de veronderstelling dat er wel een ervaren rijder in Alsdorf over zou zijn. Desnoods, als de wedstrijdleiding dit toe zou laten, konden we met drie rijders beide teams bemannen.

Na een prettige reis met wat omwegen omdat de Tomtom van Wietse niet thuis gaf en de routeplanner van Hans onbetrouwbaar was kwamen we met behulp van een routekaart (anno 2007!?) aan in de Titanic Bowling hal waar het geweldige Circuit de Spa Francorchamps staat opgebouwd. Wil je ooit nog eens rijden op een fantastische slotracebaan dan is dit de ultieme. Ruim 50 meter zes-spoors hout met de uitdagende bocht Eau Rouge die net wel, net niet voluit kan en met de juiste hoogteverschillen passend bij iedere bocht. In een woord sensationeel.

Natuurlijk direct beide auto's op de baan waar de 001 Corvette, even door Willem getest, een supersnelle tijd van 8.60 seconde neerzette. Willem gaf de tip om de veertjes voor (H-plaat) te verwijderen om een nog betere wegligging te krijgen. Erwin nam dit advies ter harte en experimenteerde met diverse afstellingen. Helaas werd de rondetijd niet echt meer benaderd (8.90) en was de tijd om. Ook andere teams konden hun snelste tijden aan het begin van de middag niet meer halen dus zal het wel aan de gripperige baan gelegen hebben. Toch blijft er ook nu nog twijfel of dit wel zo was.

De 002 Corvette bleef achter in rondetijden (9.60 sec.) en wegligging. Dat laatste werd opgelost door de loszittende voortrein vast te draaien en later de loszittende achtertrein. De overige beschikbare tijd werd besteed om de auto gekeurd te krijgen (gewicht, hoogte, breedte, enz). De 001 was iets te laag en er ontbrak een ruitenwisser, de 002 had problemen met de uitlijning, aanlopen van de wielen in de kap, plaatsen van lood en nog wat zaken. Uiteindelijk beide auto's goed en konden naar het Parc Fermé. Voor technische data van de auto's: http://www.slotracinglemans.com/newforum/viewthread.php?tid=1055&page=1#pid5843



Toen was het tijd om in te checken in het Griekse Hotel Radhaus, op "kruipafstand" van de Titanic Bowling en de kroeg. We hadden nog een eenpersoonskamer nodig i.v.m. tijdig annuleren van een kamer door André. Deze konden we ondergehuurd krijgen van Ton J. zodat daar Hans vrijuit kon liggen snurken. Vervolgens zo rond 23.00 uur een lekker diner genuttigd in het bijbehorende restaurant met veel Grieks vlees en bier. En daarna nog afgepilst in de kroeg aan de overkant. 's Nacht liepen we de RFH teams tegen het lijf die nog een aantal Bailey's gingen drinken. Wij waren verstandig en probeerden wat nachtrust te krijgen. Behalve Hans bleek later want de Bailey's magneet bleek sterker dan Klaas Vaak.

De volgende ochtend na het ontbijt rond 9.30 uur weer aanwezig bij de baan en na de briefing van Tamar konden de teams die net waren aangekomen gaan trainen. Rond 11.00 uuur begon de kwalificatie waarbij de 18 team in drie heats waren ingedeeld en er sessies van 2 minuten per baan waren om je snelste rondetijd neer te kunnen zetten. WEAM Team 002 kwam met rijder Hans tot een 9.44 seconden dit bracht de 13de plaats op de startrij (heat 3 dus). Team 001 met rijder Erwin reed een 9.12 en dat was plaats 8 (heat 2).

Ondanks vele (bel)pogingen om een rijder te vinden die Erwin kon bijstaan in team 001 wilde het niet lukken iemand te bereiken. Dus toch met zijn drieën twee teams draaien. Besloten werd dat Hans 4 stints zou rijden met de 002 Corvette en Erwin 4 stints met de 001 Corvette. Wietse zou eerst 2 stints met de 002 rijden en later nog 2 stints met de 001. Wietse werd (vrijwillig) ingezet op de moeilijkste maar ook de mooiste banen 1 en 6 zodat hij daar de expert in werd en het maximale gepresteerd kon worden.

Beide WEAM Teams gingen goed na enige gewenning aan de baan en de wedstrijd. We waren weer in staat lange tijd zeer constante rondes neer te zetten en de foutjes te beperken. Na een uur gereden te hebben (eerste heat) schoven beide teams door hun goede prestatie een heat op. Door o.a. een onverwachte bandenwissel was Team 001 niet in staat de 4 de plaats te pakken en bleef steken op plaats 6, slechts 1 ronde achter de plaatsen 4 en 5 en 5 rondes achter plaats 3. Optimisme dus voor de tweede heat. Een vierde plaats moest immers haalbaar zijn. Het mooie was dat we 2 van de 3 RFH teams voor waren gebleven. De Lambo van Willem en Ronald had last van een trage motor ondanks drie motorwissels. Willem:"Ik rijd nooit weer een wedstrijd met deze flutmotoren". Merkwaardig was wel dat de tweede heat deze trage motor ineens niet meer traag was. Was het misschien toch niet iets anders? Daar komt bij dat een motor wel heel erg traag moet zijn om ruim 22 rondes achterstand op WEAM Team 001 op te lopen en deze vervolgens in heat twee met 10 rondes weer te verkleinen. Anyway, we hadden ze lekker te grazen. Het RFH team van Tamar en Gabriël met ook een Lambo Murcielago R-GT moest in de tweede heat te vaak de auto wegens panne van de baan halen. Helaas was team RFH 1 met de Maserati MC 12 veel te snel voor de rest van het veld. Deze auto was werkelijk van een andere planeet. Ook de andere Maserati was alleen bij te houden omdat deze erg lang in de pits stond. Hier moet eens reglementair naar gekeken worden m.i..

Met uitzicht op een vierde plaats ging Wietse er met de 001 C6 tegenaan. Door wat wedstrijddruk resulteerde een klein foutje en een dreun van een aanstormende Maserati erin dat de 001 C6 over de vangrail gekatapulteerd werd en op de grond terecht kwam. Achteraf bleek dat hierdoor de rechter voorwielophanging flink verbogen was. Gevolg hiervan was een slingerend voorwiel en een onbetrouwbare wegligging (meer uitvliegers). Waar Wietse en Erwin dachten dat het aan hun eigen onscherpte lag was dit dus niet zo. Gelukkig konden we de 6de stek wel behouden maar jammer was het wel. Een klein incidentje met de RFH Lambo gereden door Ronald en verkeerd ingezet door (marshal) Hans liep bijna uit op een vechtpartij tussen beide heren. De wedstrijdleiding schitterde door nietsdoen waar een penalty wegens wangedrag op zijn plaats was geweest. Gelukkig konden achteraf de handen weer worden geschud en betreurden beiden de kwestie.

Met een uiteindelijke 12de (002) en 6de (001) plaats werd de wedstrijd en de dag beeindigd.

RACE RESULTS
Team Run 1 Run 2 Race Total Difference
1 RFH #1 386,22 393,12 779,34
2 Hotlapper 381,35 377,63 758,98 -20,36
3 Viezbuxen 371,61 384,93 756,54 -2,44
4 Gecko Racing 371,38 378,79 750,17 -6,37
5 Slot F R Team 375,25 374,13 749,38 -0,79
6Weam Team #001 370,62 371,78 742,40 -6,98
7 RFH #8 348,98 381,65 730,63 -11,77
8 RFH#28 361,95 367,25 729,20 -1,43
9Dutch Age Racing 356,52 371,54 728,06 -1,14
10White Mouse Racin 357,43 361,54 718,97 -9,09
11 Sideways 351,99 365,23 717,22 -1,75
12Weam Team #002 328,87 335,94 664,81 -52,41
13 Smokey 348,16 313,6 661,76 -3,05
14 Fox Racing 327,44 331,35 658,79 -2,97
15 Z-machine 306,37 313,38 619,75 -39,04
16Amoslot Racing 293,09 315,95 609,04 -10,71
17 GMS Racing 278,18 323,5 601,68 -7,36
18 Virage 263,87 259,52 523,39 -78,29



Na de humoristische prijsuitreiking door Tamar kon er afscheid genomen worden van alle Duitse, Deense, Belgische en Nederlandse teams. Rond 23.30 uur via de Burger King weer naar huis. Om ongeveer 3.30 uur konden beide WEAM Teams van hun zeer verdiende nachtrust genieten.

Onze dank gaat uit naar iedereen die dit evenement heeft mogelijk gemaakt. Met name willen we Tamar, Gabriël (de onverstoorbare rots in de branding), Willem, Ronald, Nick en Emily bedanken voor hun goede werk met ieder zijn of haar eigen specialiteit. Ook Fola moet genoemd worden als redder van de resultaten van een heat (nam een foto van het beeldscherm vlak voordat alle resultaten verdwenen waren).

We hebben weer veel lol gehad en redelijk tot goed gepresteerd ondanks dat er meer mogelijk was geweest. En "Wu binne wer efkes los weest fan't wiif!" Tot een volgende keer!
WK in Oslo???

Opmerkelijk:
Wietse zowel de voortrein als de achtertrein van de 002 vergat vast te draaien, ervan verdacht werd dit ook bij de auto van Virage gedaan te hebben waardoor deze winnaar van de kwalificatie als laatste eindigde, de 001 op de vloer wist te krijgen (het blijft een bordspel) daardoor het voorwiel onherstelbaar beschadigde, in twee teams reed, de mooiste carrosserie maakte, de specialist werd op baan 1 en 6, zijn Tomtom weigerde en dus verdwaalde, de grootste PDA had, met Erwin in 1 bed sliep, een enorme sorbet verorberde.

Hans de chaufeur was, de achterdemper bijna verloor, een reus van 2 m+ te lijf wilde, een marshall foutje maakte, nu weet hoe goor Baileys smaakt, zelfs na de Burger King een (Shell) gehaktstaaf verorberde, zo hard snurkte dat er evacuatiealarm dreigde voor overige hotelgasten, op baan 2 supersnel was, het middagbuffet miste, nog steeds (tegen beter weten in) geloof heeft in de snelheid van het Schöler chassis, de meeste "heg knippen" grappen bedacht heeft, aan Gert Klinge(team Virage) om snelheidstips vroeg, als 13de kwalificeerde.

Erwin wel 20 keer heeft gebeld naar een vervanger voor de zieke André en de heg knippende Johan, bijna met de Lambo van Rfh 8 reed, steeds 2 ipv 1 bounty kreeg, Hans nog net op tijd kon tegenhouden, veel gepest is met buitenom inhalen, het Grieks gedaan heeft, een hotelkamer ondergehuurd heeft van Ton J, de heupgordel vlak voor Leeuwarden pas goed vast kreeg, een enorme sorbet verorberde, Wietse een rondetijdverval van 0,10 seconde vanaf 9.00 seconden per rondje wilde toestaan, meestal aangereden werd bij buitenom inhalen, als 8ste kwalificeerde.


 


gewijzigd op: 23 januari 2011